خرید و فروش انواع پارچه ترمه ابریشم یزد

ترمه یکی از بهترین و زیبایترین صنایع دستی ایران محسوب می شود. برای بافت این این پارچه زیبا و چشم نواز از الیاف پشم و ابریشم مرغوب که دارای الیاف بلند است استفاده می شود. این پارچه زیبا امروزه دارای مصارف گوناگونی می باشد. یکی از مرغوب ترین انواع این نوع پارچه، پارچه ترمه ابریشم یزد می باشد که در کیفیت و مرغوبیت بی نظیر است.

 پارچه ترمه ابریشم یزد

مراحل بافت پارچه ترمه از گذشته تا کنون

پارچه ترمه ابریشم یزد

در گذشته ترمه در ابعاد و قطعاتی موسوم به سال بافته می شد و سپس این قطعات از قسمت پشت پارچه به هم متصل می شد و یک دست به نظر می رسید. از معروف ترین طرح و نقش پارچه ترمه که در گذشته بافته می شد می توان به نوع بته جقه و شاخ گوزنی و طرح کل شاه عبسی اشاره کرد. امروزه پارچه ترمه به صورت ماشینی و در حدود روزی 30 تا40 متر بافت می شود. امروزه ترمه یکی از صنایع دستی معروف ایران است که دوره رشد آن به دوره صفوی باز می گردد.بافت این پارچه زیبا که در بردارنده هنر و ذوق هنرمندان ایرانی است دارای مراحل مختلفی است که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

تهیه مواد اولیه مورد استفاده: این مرحله اولین مرحله از بافت این نوع پارچه ترمه سنتی می باشد. الیاف مورد استفاده برای بافت پارچه ترمه اغلب پشم و ابریشم می باشد که خود دارای انواع گوناگونی است.در گذشته استقاده از پشم سفید به دلیل قابلیت رنگ پذیری در بافت ترمه بسیار رایج بوده است. بدین ترتیب که می توان آن را به راحتی و به رنگ دلخواه رنگ آمیزی نمود. پشم های مکورد استفاده باید بلند می بودند. البته امروزه بیشترین نوع الیافی که در بافت پارچه ترمه به کار می رود ابریشم مصنوعی و طبیعی و الیافی به نام پلی استر است.

از مراحل بعدی بعد از تهیه مواد اولیه در بافت پارچه می توان به شستن پشم، سفید کردن پشم، ثابت نمودن رنگ و همچنین رنگرزی با استفاده از رنگ های طبیعی و گیاهی اشاره کرد. البته همه این موارد در گذشته کاربرد داشته و اکنون دیگر برای بافت پارچه ترمه از پشم استفاده نمی کنند. چرا که ابریشم و پلی استر جایگزین این نوع الیاف شده است.

کاربرد و موارد استفاده از پارچه ترمه

پارچه ترمه ابریشم یزد

در گذشته این پارچه بیشتر در طرح ها و رنگ های محدودتر تولید و جهت دوخت انواع لباس فاخر و اشرافی، انواع پرده، جانماز، خلعتی، روتختی، رو مجمعی، رومیزی، انواع بقچه حمام، کیف و … مورد استفاده فراوان داشت.
امروزه از ترمه بیشتر جهت تهیه انواع مبل، رومیزی، پشتی، روتختی، کیف، کفش، تابلو، کوسن ترمه، جلد کتب نفیس، کیسه جواهرات، کیسه شاباش، لحاف ترمه و … استفاده می شود.ترمه های ماشینی امروزه به عنوان نمادی از کشور در تهیه انواع مختلفی از البسه مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی بهترین پارچه ترمه یزد

پارچه ترمه ابریشم یزد

امروزه همانطور که گفته شد از ابریشم برای بافت این نوع پارچه سنتی استقاده می شود که نوع مصنوعی ان بسیار رواج دارد. در واقع وقتی صحبت از ترمه مرغوب یزد می شود منظور همان ترمه ابریشم مصنوعی است. چرا که نوع پشمی و ابریشم طبیعی آن منسوخ شده است. پارچه های ابریشمی یزد بسیار زیبا و خوش طرح و نقش بوده و در انظار اغلب مردم پارچه ای سنتی و نفیس محسوب می شود. این نوع پارچه علاوه بر خرید و فروش در بازارهای داخلی در بازارهای بین الملی نیز مورد استقبال قرار گرفتهاست به طوری که می توان با شناسایی بازار هدف و فرهنگ سازی فروش صادراتی آن را بسیار سرعت بخشید.

بهترین پارچهخ های ترمه یزد دارای تراکم بافت بالا و کیفیت مطلوبی هستند به گونه ای دوام و ماندگاری بالای آن سبب شده تا سال ها بتوان از این نوع محصول سنتی استفاده کرد و چیدمان منزل را با آن زیبا و دل نشین ساخت.